Naar onderwerpen

Leesplezier op de middelbare school: Walewyc deelt ervaringen en tips

Karin Coenders is leescoördinator op de Walewyc mavo. “Ooit begon het met de aanschaf van mooie boeken, in overleg met een docent Nederlands. Inmiddels werken we nauw samen met De Bibliotheek, het Waalwijk Taalrijk-netwerk en Stichting Lezen én is lezen een vast onderdeel van ons programma.”

Lezen wat je wil, zónder dat je een boekenverslag hoeft te schrijven, huiswerk meekrijgt of een cijfer krijgt. En goede boeken aanbieden, die passen bij deze tijd. Zo zorg je er volgens leescoördinator Karin voor dat leerlingen plezier hebben en houden in lezen. Ze vertelt: “Ook middelbare scholieren lezen graag. Wanneer lees- en mediaconsulent Geert Smeets van De Bibliotheek op onze school komt vertellen over boeken, hangen de leerlingen aan zijn lippen. Geert leest zelf veel jeugdboeken en weet wat aanspreekt. Hij maakt vooraf een boekenselectie voor onze school en zorgt voor een aansprekende presentatie. Zo begon hij eens met muziek, ter inleiding van een mooi boek. De leerlingen vinden het écht leuk als hij komt. Zijn les wordt steevast gevolgd door een run op de nieuwe boeken die hij meeneemt. We zijn dan ook ontzettend blij met deze samenwerking.”

Zo pakt de Walewyc mavo het aan

Lezen is inmiddels helemaal ingeburgerd in het programma van de Walewyc mavo. Leescoördinator Karin Coenders somt op:

  • Alle leerlingen krijgen een Bibliotheek-abonnement, met uitleg hoe ze een goed boek kunnen vinden.
  • De lees- en mediaconsulent van De Bibliotheek verzorgt boekenselecties en komt er op school over vertellen. Inclusief een ‘terugkom-moment’.
  • Tijdens het Walewyc-uur in klas 1 en 2 biedt de school extra activiteitenblokken, die om de zoveel weken rouleren. Vrij lezen is een vast onderdeel van het Walewyc-uur.
  • Tijdens het vrij lezen organiseren we elke week de verkiezing van Het Mooiste Woord, aan het eind van het blok gevolgd door een eindverkiezing. Op een leuke manier zijn de leerlingen zo met taal bezig.
  • In klas 3 nodigen we een schrijver uit in de klas.
  • Jaarlijks nemen we een leesmonitor af, waarbij leerlingen vragen beantwoorden over hun leesgedrag. Dat geeft een voorzichtige indruk van het leesplezier.
  • Per vier leerjaren nemen we leerlingen twee keer mee naar De Bibliotheek. Vast onderdeel is de BiebEscape, waarbij de leerlingen moeten samenwerken en al puzzelend ontdekken wat De Bibliotheek te bieden heeft.
  • Samen met Stichting Lezen verzorgden we onlangs een leestraining voor onze docenten, om ze tools te geven om leerlingen te helpen bij het kiezen van een goed boek.
  • We maken veel gebruik van de verwerkingsopdrachten die Stichting Lezen aanreikt.

Het resultaat

Wat brengt de aandacht voor leesplezier? Karin Coenders: “Jaarlijks nemen we de leesmonitor af onder onze leerlingen. Dat geeft een redelijk goed beeld. Het blijft subjectief, maar ik merk dat er meer gelezen wordt en ook met plezier. Tijdens het vrij lezen in het Walewyc-uur hoef ik leerlingen niet tot stilte te manen. Ze beginnen uit zichzelf met lezen en hebben soms ook echt moeite om te stoppen met lezen. Of onze leerlingen dankzij het lezen beter omgaan met tekstverwerking is lastig te meten, maar feit is dat lezen daaraan bijdraagt. Leesplezier is in ieder geval een vast onderdeel van ons schoolondersteuningsplan en daarmee is een goede basis geborgd. Dankzij de samenwerking met en ondersteuning van het Waalwijk Taalrijk-netwerk kunnen we de aanpak blijven verbeteren. We maken steeds stapjes vooruit.”

 

Tips van Karin (ook voor thuis):

  1. Bied de juiste boeken aan, dat maakt hét verschil. Een boek over TikTok is bijvoorbeeld hartstikke populair. Veel boeken die wij in onze jeugd graag lazen, passen niet meer bij de leefwereld van de tieners en pubers van nu.
  2. Tieners en pubers lezen graag op hun mobieltje. Op zich prima… maar het zorgt wel snel voor afleiding. Stimuleer ze daarom om een echt boek te lezen of een e-reader te gebruiken.
  3. Zorg voor een fijne leesomgeving. Op onze school mogen leerlingen best even wegkruipen tegen de verwarming. Of een kop thee drinken als ze lezen. Dat maakt lezen extra leuk!

 

fotobijschrift

Jasmijn (13 jaar) leest graag en kiest in de schoolbieb het spannende boek ‘Blackmail’ van Cis Meijer.