Naar nieuwsoverzicht

Leesplezier neemt enorm toe op De Hoef en De Hugo

Geplaatst op: 28 augustus 2024

Drie jaar geleden gingen basisscholen De Hoef en De Hugo van start met De Bibliotheek op school. Hoofddoel: het leesplezier van de kinderen vergroten. Missie geslaagd: uit de leesmonitor blijkt dat maar liefst 79% (De Hoef) en 88% (De Hugo) van de leerlingen graag leest. Met dat positieve resultaat ‘scoren’ deze Waalwijkse scholen zelfs boven het landelijke gemiddelde van 73%.

 Kelly Coppens (groep 8, De Hoef) en Petra van Alebeek (groep 3-4, De Hugo) zijn al sinds de start de leescoördinatoren op hun scholen. Ze werken nauw samen met elkaar en met Eveline Glorius, lees- en mediaconsulente bij Bibliotheek Midden-Brabant.

Wat is De Bibliotheek op school?
Met het project De Bibliotheek op school werken de scholen, de Bibliotheek en de Gemeente Waalwijk samen aan leesplezier en mediawijsheid. De Bibliotheek op school stimuleert kinderen om (meer) te lezen. Ook is er veel aandacht voor het omgaan met internet, games en sociale media. Primair doel is dat kinderen meer gaan lezen en vooral met plezier blijven lezen, op school én thuis. De Bibliotheek op school helpt kinderen vanaf hun eerste letters in groep 1.
De lees- en mediaconsulent van de Bibliotheek:

  • zorgt voor een goede schoolbibliotheek met een actuele collectie;
  • is frequent aanwezig op school, voor een klassenbezoek, tips aan individuele leerlingen of om een leesactiviteit te organiseren;
  • biedt praktische hulp aan en adviseert de leescoördinatoren van de school.

Feiten en cijfers leesmonitor* De Hoef/Hugo

    • De Hoef 236 leerlingen (schooljaar 24/25), De Hugo 83 leerlingen (schooljaar 24/25)
    • Enthousiaste lezers
    • 2023: 79% De Hoef, 88% De Hugo (73% landelijk)
    • Beide scholen scoren ten opzichte van het landelijk gemiddelde op deze specifieke vraag (en ook op meerdere vragen) beter dan het landelijk gemiddelde in 2023.
    • Aantal keren dat leerkracht van De Hoef-Hugo voorleest aan de groep
    • 2023: 19% één keer per week, 44% meerdere keren per week, 37% elke dag
    • 2021: 8% één of een paar keer per maand, 67% eens of meerdere keren per week, 25% elke dag
    • Aantal keren dat leerkracht van De Hoef-Hugo met leerlingen over een voorgelezen boek praat
    • 2023: 19% eens per maand, 62% eens of meerdere keren per week, 19% elke dag
    • 2021: 33% nooit of een enkele keer per jaar, 25% één of een paar keer per maand, 42% eens of enkele keren per week, 0% elke dag * In november zal de leesmonitor 2024 worden ingevuld.

Zo ziet de schoolbibliotheek eruit op De Hoef en De Hugo
Kelly Coppens (De Hoef):
“Op De Hoef boffen we met een speciale ruimte. Lees- en mediaconsulente Eveline Glorius heeft bij de start alle boeken die wij al hadden kritisch beoordeeld. Sommige titels waren echt niet meer van deze tijd. Kinderen vonden ze maar saai. Eveline weet precies welke boeken leerlingen leuk vinden en neemt steeds weer nieuwe boeken mee. Leerlingen kijken echt uit naar haar komst! In onze schoolbibliotheek hebben we A- en B-boeken, boeken voor beginnende lezers, informatieve boekjes, prentenboeken, stripboeken… er is voor elk wat wils.

”Petra van Alebeek (De Hugo):
“Ook op onze school staan alle boeken op één plek. Alle leerlingen hebben een eigen schoolpasje, waarmee ze boeken kunnen lenen. Kinderen uit groep 8 runnen op vrijdag de bieb, op woensdag doen enkele ouders dat. De leerlingen vinden dat héél erg leuk om te doen en voelen die verantwoordelijkheid. Ze willen dat de schoolbibliotheek netjes is.”

10 Tips om het leesplezier in de groep te vergroten

      • Boekencircuit (of boeken-sushi): Elke leerling krijgt een boek. Ze mogen er een paar minuten in lezen. Daarna geeft ieder het boek door aan de volgende leerling. Na zo’n tien minuten lezen heeft ieder kind drie boeken ontdekt.
      • The Voice of Books. Petra legt uit: “De kinderen gaan allemaal met hun rug naar mij zitten. Ik vertel waar een boek over gaat. Klink het als een leuk boek, dan draai je je om.”
      • Boeken uit de schoolbibliotheek inpakken rond Sint-tijd, zodat het een verrassing is welk boek je gaan lezen. Het inpakken vinden de kinderen ook weer superleuk om te doen.
      • Boeken Top40 met stijgers, dalers en nieuwe binnenkomers.  Elke maand is er een Boeken Top40. Dat helpt bij het kiezen.
      • Boekenkring: praat in een kringopstelling met de groep over de boeken die zij lezen. Laat ze vertellen waar een boek over gaat en wat ze ervan vinden.
      • Voorlezen in de klas? Stop dan halverwege of op driekwart. Veel kinderen willen het boek daarna zelf uitlezen of zelfs helemaal opnieuw lezen. Kies liefst een boek dat ze zelf niet zo snel zouden kiezen, vanwege het onderwerp of omdat het bijvoorbeeld een dik boek is.
      • Is een boek populair, zorg dan voor extra uitleenexemplaren en maak een uitleenschema voor de groep.
      • Lees als leerkracht zelf ook kinderboeken en vertel je leerlingen welk boek je leest. Het maakt ze nieuwsgierig: ‘wat de juf of meester leest, wil ik ook graag lezen’.
      • Ga minstens eens per week naar de schoolbibliotheek.
      • Hang een poster op in de klas waarop de leerlingen stickers kunnen plakken, om aan te geven hoeveel en welke soort boeken ze lezen. Andere postertip: poster met 142 bekende kinderboekfiguren. bij de Kinderboekenambassadeur (je betaalt wel verzendkosten).

Ouderbetrokkenheid
Hoe zorg je ervoor dat de resultaten zo goed blijven en dat álle leerlingen lezen leuk gaan vinden? Leescoördinatoren Petra en Kelly: “Wij lezen heel veel op school en hebben daar de afgelopen drie jaar op gefocust. Het is uiteraard belangrijk dat kinderen ook thuis lezen. Dit schooljaar gaan we actief aan de slag met (meer) ouderbetrokkenheid. Als ouders voorlezen, samen met kinderen naar de Bibliotheek gaan en zelf lezen, stimuleert dat heel erg. Daarom zullen wij de ouders van onze leerlingen dit schooljaar uitnodigen voor leuke lees-activiteiten. Zo willen we ouders uitnodigen voor leesmomenten in combinatie met een activiteit en organiseren we een actie tijdens de Nationale Voorleesdagen. Ook in communicatie met ouders – via Parro en de nieuwsbrief bijvoorbeeld – besteden we aandacht aan lezen en leesplezier.”

Meer weten over De Bibliotheek op school?
Neem dan contact op met Ank Joosen, programmamanager Educatie bij Bibliotheek Midden-Brabant: 06 37 43 19 79.

Link naar https://waalwijktaalrijk.nl/onderwerpen/bibliotheek-op-school/

Link naar https://bestellen.onderwijsinformatie.nl/kinderboekenposter/