Interview wethouder Sjors Slaats ‘De nieuwe LEA 2025-2028 moet kinderen kansen geven om talenten te ontplooien’
Geplaatst op: 29 januari 2025

De Lokale Educatieve Agenda voor 2025-2028 is klaar, getiteld ‘Kansen en Talenten – gelijke kansen voor ieder kind’. Wethouder Sjors Slaats vertelt over de ambities en de samenwerking die nodig is om deze te bereiken en invulling te geven aan de uitvoeringsprogramma’s. ‘We hebben allemaal één of meerdere puzzelstukjes in handen. We hebben elkaar en die puzzelstukjes nodig om het plaatje compleet te maken.’
Voordat we ingaan op de nieuwe LEA kijken we graag met de wethouder terug op de periode die achter ons ligt. Wat nemen we mee uit de LEA-periode 2021 tot en met 2024, wat is er bereikt? Wethouder Slaats roemt vooral de uitstekende samenwerking die is ontstaan: “Hoewel het vizier altijd op de toekomst is gericht, is het goed om nog eens stil te staan bij het punt waarop we in 2021 stonden. De samenwerking en het vormgeven daarvan stonden centraal. Sommige onderwerpen, zoals inzetten op preventie en welzijn, vonden we op dat moment behoorlijk lastig: hoe pakken we dit gezamenlijk aan? We kunnen concluderen dat we daarin geslaagd zijn. Zo hebben we onder meer de schoolmaatschappelijke ondersteuning in het basis- en voortgezet onderwijs gestalte gegeven en er is veel (gezamenlijk) aanbod ontstaan, zoals trainingen gericht op welbevinden en preventie. Denk aan weerbaarheidstrainingen als KIES en Rots en Water en ouderavonden over middelengebruik. In de kinderopvang subsidieert de gemeente de inzet van pedagogisch beleidsmedewerkers en worden trainingen en cursussen aangeboden aan de leiding, bijvoorbeeld op het gebied van het kinderbrein. Dit alles om het pedagogisch klimaat en de kwaliteit van de kinderopvang te helpen verbeteren. Zo zijn er meer plannen tot stand en ten uitvoering gekomen dankzij de goede samenwerking met en tussen het onderwijs, kinderopvang en alle andere betrokken partners. Het is best bijzonder wat we in gemeente Waalwijk doen en wat we ook binnen het Waalwijk Taalrijk-netwerk al voor elkaar hebben gekregen. Iedere partner kijkt over zijn primaire taak heen; samen werken we aan de bedoeling. We hebben allemaal één of meerdere puzzelstukjes in handen. We hebben elkaar en die puzzelstukjes nodig om het plaatje compleet te maken.”
Wat nemen we mee, wat is er nieuw in de LEA 2025-2028?
“Het thema van de nieuwe LEA is ‘Kansen en Talenten’, voortkomend uit het doel om elk kind de mogelijkheid te bieden om talenten te ontplooien. Dat vraagt om een bredere scoop. We hebben lang de focus op het kind gehad, maar er is méér nodig om kinderen gelijke kansen te geven. Niet omdat elk kind piloot moet worden – niet iedereen kan nu eenmaal worden wat hij/zij wil. Maar wel omdat elk kind de kans moet krijgen om te ontdekken wat bij hem of haar past.”
“Waar we de afgelopen periode veel aandacht hebben besteed aan preventie, welzijn, passend onderwijs, ouderbetrokkenheid en taalontwikkeling binnen het onderwijs, maken we de beweging nu nog breder. De omgeving waarin het kind opgroeit, heeft immers veel invloed. Waarmee komen kinderen in aanraking als ze thuis en in hun eigen wijk of omgeving zijn, wat doen ze in hun vrije tijd? Het maakt bijvoorbeeld een verschil of een kind opgroeit in een omgeving met boeken of niet, zo blijkt uit onderzoek. Komt een kind in aanraking met muziek, met kunst, wordt meedoen met sport door ouders gestimuleerd? Met de nieuwe LEA zoeken we samen met de scholen nadrukkelijk de verbinding met de (thuis)omgeving. We blijven niet meer alleen binnen de muren van de school. Ook de mentale ontwikkeling van een kind krijgt aandacht. Hoe maken we onze jeugd weerbaar, hoe leren we ze omgaan met sociale media, met prestatiedruk? Als samenleving moeten we ons allemaal inzetten om in goede harmonie samen te leven. Dat vinden we toch eigenlijk allemaal belangrijk?”
Gelijke kansen voor elk kind, dat is een grote ambitie. Wanneer ben je tevreden, als je in 2028 terugkijkt?
“Ik ben tevreden als de jeugd in gemeente Waalwijk met plezier en een goed gevoel naar school gaat en goed voorbereid de toekomst tegemoet kan treden. Ik ben tevreden als we als samenwerkingspartners een nog intensievere verbinding tot stand hebben gebracht tussen school, thuis, de omgeving. Natuurlijk hoop ik dat we er met de uitvoeringsplannen in slagen om kinderen alle kansen te geven om zich te ontplooien en dat we vooral die kinderen bereiken die daar wel wat hulp bij kunnen gebruiken.”
Het uitvoeringsprogramma onder de nieuwe LEA is voortvarend gestart, met de start van AvonturenFabriek Zanddonk.
“Het is fantastisch om te zien hoe alle betrokken organisaties zich voor deze pilot inzetten. Het is een mooie vertaalslag van het Rijke Schooldag-concept. Het is een mooie vertaalslag van het Rijke Schooldag-concept. Ik hoop dat we erin slagen om kinderen de ruimte te geven om met veel plezier talenten te ontwikkelen buiten het reguliere schoolprogramma. Uiteraard ben ik benieuwd naar hoe de AvonturenFabriek zich zal ontwikkelen. Ik heb er veel zin in!”
‘Aan de slag tijdens de Inspiratiebijeenkomst Waalwijk Taalrijk op 19 februari’
“De LEA 2025-2028 is vastgesteld, maar de uitvoeringsplannen kunnen nog worden aangevuld. Daarom kijk ik enorm uit naar de Inspiratiebijeenkomst Waalwijk Taalrijk op woensdag 19 februari. Vorig jaar haalden we tijdens de Inspiratiebijeenkomst veel input op. De deelnemers waardeerden het zeer dat er zoveel ruimte was om met elkaar in gesprek te gaan. Dit keer gaan we opnieuw samen aan de slag, met het doel een stukje van de uitvoering samen vorm te geven. Het commitment van alle partners is er. Ik ben reuze benieuwd naar de ideeën die er leven en hoop te ontdekken hoe we die daadwerkelijk samen kunnen realiseren.”
De LEA 2025-2028 in het kort
- De Lokale Educatieve Agenda (hierna: LEA) is een wettelijk instrument om het lokale onderwijsbeleid vorm en inhoud te geven.
- De LEA beschrijft de ambities voor de periode 2025 tot en met 2028 en is ontwikkeld door de bestuurders van de kinderopvang, het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs, het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Langstraat, de gemeente Waalwijk en het VVE-Waalwijk Taalrijk netwerk.
- Doel van de LEA is het optimaliseren van gelijke kansen voor kinderen, op het snijvlak (voor)school en (thuis)omgeving, zodat ieder kind zijn/haar talent kan ontwikkelen.
- Het bestuurlijk overleg LEA heeft vier ambities geformuleerd op het snijvlak van onderwijs, voorschoolse opvang, overheid en gelijke kansen: Waalwijk Taalrijk (taalontwikkeling en het voorkomen van onderwijsachterstanden), Preventie en Welzijn, Talenten en Burgerschap.
- De ambities zijn vertaald naar uitvoeringsprogramma’s, die de basis vormen. De uitvoeringsprogramma’s bevatten nieuwe plannen en activiteiten en ook bestaande activiteiten die we door ontwikkelen.
Uit het uitvoeringsprogramma: Rijke Schooldag > AvonturenFabriek
Eén van de plannen in het uitvoeringsprogramma dat zich richt op de ambitie ‘Talenten’ is de pilot Rijke Schooldag. De Rijke Schooldag komt voort uit het landelijke programma ‘Gelijke Kansen’. Met een Rijke Schooldag bieden we kinderen in het basisonderwijs een kansrijke en inspirerende omgeving, door een gevarieerd aanbod van extra-curriculaire activiteiten.
In Waalwijk kiezen we voor een andere programmatitel, te weten: AvonturenFabriek. Eind januari start een pilot op Kindcentrum Zanddonk: AvonturenFabriek Zanddonk. Het eerste programma richt zich op leerlingen van groepen 5 en 6. Gedurende zes weken nemen zij deel aan een naschools programma. Het programma is opgezet vanuit de ontwikkelgebieden Denken, Cultuur, Talenten en Bewegen met als rode draad gezondheid en taalstimulering. In volgende perioden zal AvonturenFabriek ook aan leerlingen uit andere groepen worden aangeboden. Doel is om tot einde van het lopende schooljaar 2024/2025 drie themaperioden van elk zes weken aan te bieden op Kindcentrum Zanddonk. Daarna volgt een evaluatie van de pilot, om in schooljaar 2025/2026 de AvonturenFabriek ook op andere basisscholen in gemeente Waalwijk te introduceren.